Klavertje vier
Ze zijn de meer dan gewaardeerde steun en toeverlaat van het team vastgoedexperts. En functioneren minstens net zo efficiënt en snel als vraagbaak, contactpersoon en probleemoplosser voor hun opdrachtgevers. Even losgemaakt uit de drukke dagelijkse werkzaamheden, praten ze ontspannen over hun werk en hobby’s, over hun werkgever, de werkervaring, de Schenk historie én de dingen, die hun vak zo leuk maken. Maak kennis met het klavertje vier; de stille kracht achter Schenk Makelaars en SMC Consultants.
Brigitte van Oostveen is nu drie jaar werkzaam voor Schenk Makelaars. Gekomen als secretaresse, coördineert ze nu taxaties en verzorgt het projectmanagement van Schenk Vastgoed Management en SMC Consultants. ‘Klanten met vragen of problemen kunnen altijd bij mij terecht. Ik sta voor ze klaar en help ze graag verder. Wat mij elke dag vrolijk naar kantoor doet gaan? Het goede contact met de collega’s en de sterke samenwerking onderling’.
Bea Sas is officemanager, nu al weer zes jaar werkzaam bij Schenk. ‘Ik ondersteun Stephan Spillenaar en Almar Bouwman bij de makelaardij’, zegt de altijd lachende Bea. Wie wil weten wat er bij Schenk Makelaars gebeurt, moet bij mij zijn’. Als directiesecretaresse en officemanager heeft zij alles in de gaten en kent ze elke klant. Bea is enthousiast, professioneel en ambitieus. Wordt zij de eerste vrouwelijke makelaar van het Schenk-kantoor? Bea: ‘Schenk is fors aan het groeien; misschien ook wel buiten Haarlemmermeer’.
Sandra Romijn, is vanaf het begin betrokken bij Schenk en doet al 20 jaar de financiële administratie. Ze werkt veel vanuit huis en is niet veel op de locatie in Hoofddorp, ‘maar het is altijd een feestje om hier te zijn’, lacht ze. ‘Dat wij zo’n optimale service aan onze klanten kunnen geven, komt onder meer omdat onze vastgoedexperts geen omkijken hebben naar sommige praktische kanten van het ondernemen’. Sandra regelt het; de cijfers, de nota’s en al het andere dat bij een goede administratie komt kijken. Wat zij leuk vindt aan haar werk? “Als ik het op tijd af kan ronden en dat ik met de rest van het team kan samenwerken’.
Jacqueline Baars, werkt nog maar kort bij Schenk; nu vijf maanden. ‘Grotendeels als directiesecretaresse voor Laurens, probeer ik hem zoveel mogelijk te ontlasten in de dagelijkse werkzaamheden. Het is een leuke uitdaging om zo’n dynamische en enthousiaste man bij te houden, maar hij doet wat ik zeg’, lacht ze grappend. Zij vindt het leuk om te organiseren en een nieuwe dynamische branche te leren kennen. Hiervoor werkte zij lange tijd als management assistente in het Spaarne Gasthuis. Zij vindt Schenk een ontzettend leuk bedrijf met fijne collega’s. Jacqueline houdt van stedentrips en gaat graag uit eten. Komt dat even goed uit!
Historie Schenk
Sandra werkt net als Almar (Bouwman, red.), al vanaf het begin voor Schenk Makelaars. Sandra: ‘Laurens is 21 jaar geleden vanuit huis begonnen. Als er dan afspraken waren, huurde hij ruimte bij Regus of ging hij naar de klanten toe. Voor de klant prima, want het belangrijkste voorwerk is op de locatie. Vanwege de toenemende werkzaamheden, werd er op een bepaald moment een secretaresse aangenomen, waardoor je niet meer vanuit huis kon werken. Toen is voor langere tijd kantoorruimte gehuurd bij Regus; dat was de vervolgstap vanuit huis. In die periode is Almar er ook bij gekomen. Hij nam veel werkzaamheden van Laurens uit handen, ondersteunde hem; gewoon omdat Laurens het qua tijd alleen niet meer kon uitvoeren. Met z’n vieren hebben we toen de zaak gerund, ik op de achtergrond. De groei kwam geleidelijk. Laurens vindt het lastig om dingen los te laten, dus in het begin heeft hij heel veel pionierswerk zelf gedaan. Het was dus toen Almar kwam, even wennen voor Laurens om dingen over te laten aan anderen. Na het eerste kantoor bij Regus aan de Antareslaan, verhuisden we naar de Kruisweg, waar we ongeveer zes jaar hebben gezeten. Vervolgens volgden als kantoorlocatie de Polaris, daarna de Wegalaan en nu de nieuwbouwlocatie Taurusavenue met twee etages. Voorlopig hebben we hier ruimte genoeg om verder te groeien met onze medebewoners van SWDV Advocaten’.
Wat maakt Schenk boeiend en leuk om voor te werken?
‘Ik vind het heel gezellig’, vertelt Brigitte. ‘Het is heel leuk met de collega’s, een leuk en jong team. De dynamiek maakt elke dag anders. Ik werk voornamelijk voor Hmore. En als Laurens dan een idee heeft, dan is het één en al dynamiek’. Sandra vindt financiële administratie geweldig om te doen. Lekker aan het werk zijn, er is altijd genoeg werk te doen. En dat wordt alleen maar meer. Ik werk veel vanuit huis, maar heb wel zeer frequent contact met het kantoor over bijvoorbeeld taxaties. Ook is er elke week werkoverleg over de status van de dossiers. Heel zelfstandig werk allemaal’. ‘Geen dag is het zelfde’, vult Bea aan. ‘De diversiteit in de werkzaamheden is enorm. Door het veelvuldige contact met klanten, opdrachtgevers en je vastgoedcollega’s, vliegt je dag om. Deze locatie is ook prachtig om in te werken, lekker licht, veel ruimte; dat maakt het werken extra plezierig’. Jacqueline vindt het erg afwisselend werk, heel veel reuring, dynamiek en prettige mensen om me heen. Voorheen was ik managementassistente in Spaarne Gasthuis. Daar is het een stuk rustiger dan hier. Maar het werken in een hecht team is geweldig. Bij mijn sollicitatie, koos ik voor Schenk omdat de vacature bij me paste; het sollicitatiegesprek meer dan positief verliep en de locatie me enorm aansprak’.
Uitdaging op de arbeidsmarkt
‘Het is lastig om goede mensen te krijgen, er komen helaas weinig reacties op openstaande vacatures’, aldus Bea. ‘En als er reacties komen matcht het soms niet helemaal met datgene wat je zoekt. Na de Coronaperiode lijken mensen ook voorzichtiger te zijn om van baan te veranderen’. Volgens Sandra hoeft je echter niet persé iemand te hebben met ervaring. ‘Als je een jong en enthousiast iemand binnenkrijgt, die ook nog leergierig is, is dat ook prima. Maar er is helaas weinig aanbod waar je uit kan kiezen’.
Alleskunners
‘Je bent hier breed inzetbaar’, vervolgt Sandra. ‘Je hebt geen vast takenpakket, je moet hier alles kunnen, je taak is functieoverschrijdend én je mag en je kan hier veel eigen initiatief nemen. Er is de gelegenheid om voor alle divisies te werken. We pakken ook met z’n allen alles op. Dus we zijn alle vier erg flexibel, multifunctioneel. Dat maakt het voor iedereen zo leuk, omdat het werk daarmee extra gevarieerd wordt. Het verhoogt ook de hoeveelheid kennis en ervaring, die je hierdoor in je ontwikkeling meeneemt’.
Teambuilding
‘Er zijn regelmatig leuke personeelsuitjes om elkaar ook privé beter te leren kennen, zoals een weekendje Maastricht’, vertelt Bea enthousiast. ‘Maar er zijn ook teambuildingdagen, waaronder activiteiten bij Poldersport. Al die dingen die we met het personeel doen, worden ook door ons bedacht. Het leuke is dat het niet alleen Laurens is, die met de ideeën hoeft te komen. Dan is het vaak ook voor hem weer een verrassing wat we gaan doen. Jacqueline vult daarop aan: ‘We hebben een personeelsvereniging en die wisselt elk jaar van samen- stelling. Met twee andere collega’s verzinnen we enkele keren per jaar leuke activiteiten. Maar er zijn ook vaste momenten, zoals Sinterklaas, Kerst én de zomerbarbecue, net voor het vakantieseizoen. ‘Eens per jaar doen we samen hier de tuin waarbij de taken goed zijn verdeeld’ voegt Sandra toe. ‘De robotmaaier doet het gras, wij doen tijdens de tuinmiddag met het hele team tuinonderhoud; heerlijk buiten met je handen werken, erg afwisselend om te doen’.
Jubileum Schenk Makelaars: 20 jaar
‘Helaas kon het vorig jaar niet doorgaan vanwege de Corona-periode’, vertelt Brigitte. ‘Gepland was om een feestelijke combinatie te maken met de opening van ons nieuwe kantoor. Helaas moest dat worden geannuleerd. Wat we dit jaar gaan organiseren is nog vertrouwelijk, maar de datum staat wel al vast. Een tipje van de sluier? ‘Wat we weten is, dat Laurens onder andere klanten van eerste uur wil uitnodigen’.
Schenk 20 jaar; wat mag weg en wat moet blijven?
‘Nu is Laurens soms met héél veel dingen bezig. Hij durft vaak ook geen nee te zeggen’, aldus Brigitte. ‘Hij wil een klant altijd helpen en daar zal hij ook alles voor doen, om het beste advies te geven en de juiste informatie naar boven te krijgen. Bea: ‘het is juist de kracht van Laurens, zeker niet zijn zwakte, dat hij altijd iedereen kan en wil helpen’. Voor Bea hoeft het vele papierwerk nooit meer terug te komen. ‘We zijn veel meer digitaal gaan doen, maar dat kan de komende jaren nog wel wat verbeteren. We zijn op weg naar een papierloos kantoor. Zes jaar geleden ging alles nog in tweevoud per post, nu gaat het meeste digitaal. Nu zijn we goed op weg, maar het kan nog beter’. Jacqueline: ‘het is voor mij de uitdaging om met Laurens steeds verder te gaan in de samenwerking. In het begin was het hoofdzakelijk het agendabeheer en e-mailverkeer, maar de werkzaamheden worden steeds meer uitgebreid. Dat is een leuke uitdaging. Mijn functie is een groeifunctie. Gelukkig krijg ik volop de ruimte voor eigen initiatief’. Sandra besluit het interview met de stille wens, dat Schenk de komende jaren iets minder vaak gaat verhuizen. ‘Maar het positieve van een verhuizing is, dat je als je een goede makelaar bent, er qua huisvesting altijd weer fors op vooruit gaat!’