In het herfstnummer van het magazine Ondernemend Hoofddorp staat een mooi artikel over 20 jaar Schenk Makelaars. Net als bij andere succesvolle bedrijven begint hun verhaal op een zolderkamer. Daarna volgden nog zes andere locaties in Hoofddorp tot in november 2020 de nieuwbouw klaar was. Na 20 jaar zit Schenk Makelaars nu op een vaste plek in hun eigen pand aan de Taurusavenue 183 in Hoofddorp.
“Wij zijn op 21 januari 2001 gestart”, begint Laurens Schenk te vertellen. “Op zolder. Het werd direct een familiebedrijf, want mijn zwager en broer hielpen met het plaatsen van de borden en het maken van foto’s. Pa deed de administratie en mijn moeder de post. Als ik naar een afspraak was, nam een neef de telefoon op en hield de internetverbinding in de gaten. Acht maanden later hadden wij ons eerste kantoor in Hoofddorp, bij Regus aan de Siriusdreef. Op 25 april 2005 kwam Linda van Roode bij ons werken. Zij was onze eerste medewerkster en heeft vijf jaar super bijgedragen aan de opbouw van het bedrijf.”
Internetbubbel
In de tijd dat Laurens zijn eigen kantoor opende, was Almar Bouwman, nu algemeen- directeur, net klaar met zijn studie. “We zaten toen in de crisis van de internetbubbel en er was geen stageplek te vinden”, vertelt Almar. “Ik werkte bij Dixons om toch een beetje wat te verdienen en daar kwam Laurens vaak zijn apparatuur kopen. Ik had wel 50 sollicitatiebrieven geschreven, maar crisis is crisis dus niemand zat op mij te wachten. Toen heb ik mijn goede vriend Paul Israel gevraagd of hij niet iets wist. Paul werkte in die tijd nog bij Keijzer Drieman Makelaars, een woningmakelaar. Ik kon toen bij hen aan de slag op de afdeling nieuwbouw. Later ben ik naar het kantoor in Haarlem gegaan, deed nieuwbouw en bestaande bouw en vervolgens kwam ik weer terug naar hun kantoor in Hoofddorp. Toen belde Laurens ’s avonds.”
Leegstand tegengaan
“Wij zijn een paar keer met kantoor verhuisd”, gaat Laurens verder over de ontwikkeling van het kantoor, “maar dat komt hoofdzakelijk omdat wij altijd iets aan onze omgeving willen toevoegen. Vandaar dat wij op verschillende locaties ons ‘tijdelijk’ kantoor hadden. We zaten in gebouwen die op de nominatie stonden om gesloopt te worden voor woningen of om te renoveren. In het pand aan de Antareslaan, waar wij na Regus naartoe zijn gegaan, hebben wij ons 5-jarig jubileum gevierd. Vervolgens zijn we vertrokken naar de Kruisweg, waar ook in 2010 ons project ‘De Beuk Erin’ is ontstaan. Samen met Paul Bos en -de helaas inmiddels overleden- Joost Valk zagen wij hoe het kantorengebied de Beukenhorsten in verval was geraakt. De leegstand was opgelopen tot bijna 40 procent. We zaten toen volop in de kredietcrisis, maar volgens ons moest er toch echt iets gaan gebeuren. Wij hebben daar toen heel veel tijd en energie in gestoken.”
De laatste jaren is de herontwikkeling van de Beukenhorsten krachtig ter hand genomen met als hoogtepunt Hyde Park in Beukenhorst-West, een wijk in aanbouw met 3.800 woningen. Laurens: “Wij hadden die massaliteit en hoogbouw zelf niet voor ogen, ik ben benieuwd hoe dat straks uitpakt. Maar ons doel, leegstand tegengaan, is in ieder geval bereikt.”
Echt gaaf
Almar: “Van de Kruisweg verhuisden we terug naar Beukenhorst-Oost, naar de Polarisavenue. Dat pand stond ook op de nominatie om verbouwd te worden, hetgeen ook gebeurd is, met als resultaat het mooie restaurant Masami op de begane grond en een kleine privégym. We waren toen al volop bezig met de plannen voor het bouwen van ons eigen kantoor, maar daar kwam steeds weer iets tussen. Onze laatste tijdelijke stek op Beukenhorst werd de Wegalaan, inmiddels helemaal gerenoveerd en volledig verhuurd. Vandaar zijn we in november vorig jaar verhuisd naar ons eigen pand aan de Taurusavenue.”
“Ik had al een tijdje boerderij Den Burgh op het oog”, vult Laurens aan. “Samen met Piet Brandjes van APPM en de gemeente zijn we bezig geweest om te kijken hoe we de boerderij, de schuren en de bomen in stand konden houden. In die tijd was Jeroen Nobel wethouder in Haarlemmermeer. Hij was -samen met de afdeling vastgoed- ook bijzonder enthousiast over de boerderij en de monumentale bomen. Maar het gaat nu eenmaal zoals het gaat en het duurde best nog lang voordat we eindelijk de eerste paal konden slaan. Maar nu staat er een prachtig duurzaam pand, dat we samen met SWDV advocaten hebben gebouwd. Zij zitten aan de ene kant van het gebouw, wij aan de andere kant. Onze vaste plek is echt gaaf.”
Geweldig team
Door de jaren heen is het netwerk enorm gegroeid, evenals het aantal medewerkers. Almar: “We hebben een geweldig team. Alles wat we tot nu bereikt hebben, komt omdat we het sámen doen. We hebben allemaal een beetje hetzelfde DNA. Plezier in ons werk en altijd het beste resultaat willen voor de klant. Dat kan met onze expertise en kunde, maar ook omdat wij het net even anders doen dan anderen. Wij hebben een andere manier van werken. Bij ons draait het om de mens achter de ondernemer. Mensen helpen mensen met elkaar te verbinden. Wij hebben geen eigen belang, geen financieel belang. Wij willen alleen maar dat de deal tot in de puntjes wordt geregeld. Dan heb je een tevreden klant. En dan zijn wij dat ook.”
Door de jaren heen zijn er bij Schenk Makelaars verschillende takken van sport ontstaan. Naast de bedrijfsmakelaardij is er ook een afdeling Taxatie, Consultancy en Vastgoed Management. Kortom, voor elk vastgoedvraagstuk is men aan de Taurusavenue aan het juiste adres.
Info: www.schenkmakelaars.nl
Stephan Spillenaar
Naast Almar en Laurens is sinds 2017 ook Stephan Spillenaar partner bij Schenk Makelaars. Stephan was al enige tijd één van de vastgoedexperts binnen het kantoor.
Maximale inspanning voor een maximaal rendement: dat is Stephan. Voor de zakelijke relaties regelt hij de verhuur en verkoop van bedrijfsmatig onroerend goed. Persoonlijk en betrokken, want het contact met de klant en het sluiten van een mooie transactie maakt zijn dag. Net als tevreden klanten die weer terugkomen voor nieuwe opdrachten.
Hij heeft een grote mate van verantwoordelijkheidsgevoel en beschikt daarnaast ook nog eens over een gezonde dosis humor. Ook niet onbelangrijk.
Sandra Romijn
Sandra is al sinds jaar en dag actief bij Schenk Makelaars. Eerder dit jaar is zij ook officieel partner geworden van Schenk Makelaars. Sandra regelt de praktische kanten van het ondernemen: de cijfers, de nota’s en al het andere dat bij een goede administratie komt kijken. Finance & Control. Dat doet zij als geen ander. Wat zij leuk vindt aan haar werk? Als ze het op tijd af kan ronden en dat ze met het team kan samenwerken. Daarnaast heeft zij ook nog eens ‘groene’ vingers en is ze -als het even kan- te vinden in de tuin.