Karhof Carrosserieën wil hard doorgroeien
‘Zonder uitbreiding op de Noorderdreef, hadden we langere levertijden moeten afgeven naar onze klanten. In tijden waarin het ons meezit en we veel orders krijgen voor carrosseriebouw, was de situatie bijna onhoudbaar geworden. We willen immers hard doorgroeien, daarom zijn we blij met dit pand, dat ons daartoe de mogelijkheden geeft’.
Tim Visser, ooit begonnen als stagiair bij het bedrijf en thans directeur Karhof Carrosserieën, praat vol enthousiasme over de nieuwe bedrijfslocatie in Nieuw-Vennep, die kortgeleden via Schenk Makelaars werd gehuurd. Het ruim 80 jaar bestaande bedrijf ontwikkelt, bouwt, spuit en herstelt voor elk vervoersvraagstuk gesloten en open laadbakken in serieproductie of op maat. ‘We zagen een fors ruimtegebrek aankomen, waardoor de levertijd van de carrosseriebouw sterk opliep. We huurden al een pand via Schenk in de Roggestraat, maar het pand was te klein om onze groei aan te kunnen. We ontdekten dat het pand aan de Noorderdreef te huur was en zaten al snel om de tafel met Schenk, de eigenaar én de onderverhuurder DS Groep. Ze wilden graag in zee met ons bedrijf, dat financieel zeer gezond is, hard wil doorgroeien en daarmee als huurder continuïteit kon bieden. Schenk stelde voor ons daarna de huurcontracten op en zorgde dat deadlines werden gehaald en alle gemaakte afspraken tussen partijen werden nagekomen.
Ruimte voor groei
Kort na het eerste contact werden door Karhof tekeningen opgevraagd en zijn door de eigen engineers de wensen met betrekking tot de productielijn ingetekend. Verder werd bekeken wat de meest efficiënte en optimale routing was. ‘We waren snel enthousiast’, vertelt Visser. ‘In deze ruimte kunnen we snel opschalen en opstarten. Ook de werkomgeving was uitstekend. Lekker licht, hoog en niet benauwd. Begin januari gingen de kantoren al over waaronder het bedrijfsonderdeel Wagenpark- en schadebeheerbedrijf. Half januari werd de hal leeg opgeleverd. Daarna zijn we met de inrichting van onze werkruimte en de productielijn met alle voorzieningen begonnen. In het pand zijn nu krachtstroom en luchtvoorzieningen aangebracht, hefkolommen en bruggen geplaatst om de auto’s omhoog te krijgen en de bak te monteren. Er komt nog een grote bovenloopkraan. Op onze nieuwe locatie doen we nu de grote serieproducties. Daar bouwen we zo’n twintig “4x2x2 bakkies” per week voor onder andere Albert Heijn en Coolblue. Doordat we nu op de nieuwe locatie de werkwijze hebben kunnen aanpassen, is zelfs de kostprijs voor de klant iets verbeterd. Op de andere locatie bouwen we de bakken in stuksproductie voor de bakker of de slager om de hoek, van één tot tien stuks. Daar werken we ook aan de opbouw die gespoten moet worden of een complexe uitvoering kent.
De nieuwe carrosserie: lichter, duurzamer, betere kwaliteit
Het gebruik van aluminium wordt door nieuwe en lichtere materialen bij de carrosseriebouw verdrongen. ‘Vroeger hadden we een aluminium opbouw, maar het is zwaar en gaat snel stuk, daarom is een ander materiaal bedacht’, legt Visser uit. ‘Er gaat tegenwoordig hooguit een aluminium vloer in, verder is alles kunststof. We lijmen ook alles en schroeven niets meer. In onze andere vestiging bouwen we overigens de forsere vrachtauto’s op. Traditioneel groot, sterk, zwaar, met houten wanden, want die moeten minstens acht jaar mee, daar gaan palletwagens in en worden vele tonnen mee vervoerd.
We zijn bij de carrosserie-opbouw tot 3,5 ton qua uitvoering de lichtste en hebben daarom vaak de voorkeur. We zijn niet de goedkoopste, onze prijs ligt zelfs ongeveer 20% hoger dan de concurrentie, maar wij gebruiken andere materialen, leveren grotere duurzaamheid en een betere kwaliteit. In de Benelux zijn we het enige bedrijf, dat exclusief bij de opbouw de aller-lichtste panelen verwerkt. Dat heeft met samenstelling van materiaal te maken. We gebruiken sandwichpanelen, een binnen- en buitenhuid van glaspolyester met een binnenkant van schuim en een unieke innoverende manier van lijmen. Met de samenstelling en toepassing van die technieken, wordt veel gewicht bespaard. Op een bak bespaar je zo al snel 50 kg gewicht. We slaagden erin om ook nog 30 kilo in de vloer te winnen. Kortom, we sleutelen steeds weer aan de onderdelen van de bak, om het gemak duurzaam te verhogen en brandstof te besparen.
Ambities
‘Hopelijk blijven we hier niet 10 jaar zitten’ lacht Visser. ‘We willen graag ooit naar één groot mooi nieuw complex toegroeien, helemaal ingericht naar onze eigen wensen, eisen en visie. Dat wordt waarschijnlijk nieuwbouw. Op een mooie locatie, niet direct in deze buurt vermoed ik, omdat de grondprijzen hier relatief hoog zijn. We willen graag 10.000 m2 fabriek én 10.000 m2 parkeerterrein. En dat worden dan hier hele dure meters’.